Sabtu, 25 Januari 2014

Resepi : Popia Sardin


السلام عليكم ورحمة الله

Selamat petang! arini cuti duduk rumah je.. 
tetiba mood rajin pulak petang ni zaza nk share resepi Popia Sardin.
Padahal buatnye dah lama hehe..
Okeylah, kita mulakan dengan bahan2 yg diperukan ye..




BAHAN-BAHAN :
  •  1 paket kulit popia 
  •  1 tin sardin - terpulang nk yg besar or kecil tgok pada kulit popia yg disediakan ye!
  •  1/2 bawang besar*
  •  1 biji bawang putih*
  •  1/2 inci halia*
  • 2 biji cili api - hiris halus
  • 1 biji telor - utk lekatkan kulit popia

bahan2 yg bertanda * sila kisar halus.. [tapi kalau uols nk hiris nipis2 pun tak ada masalah]


INTI POPIA:

1. Tumis bahan kisar tadi.
2. Masukkan sardin semua sekali, kacau2 dan sambil hancur2kan ikan.
3. Jangan lupa masukkan garam dan tak perlu masukkan air.
4. Dah siap, sejukkan dahulu inti sebelum di gulung.


PENYEDIAANNYA :

1. Ambik sekeping kulit popia, letakkan inti di hujung penjuru.
2. Kemudian, lipat sisi kiri dan kanan dan gulung sampai habis.
3. Pada penjuru lah yg kita sapu bancuhan telur untuk lekatkan kulit popia.
4. Buat sampai habis. Dah siap, boleh goreng.


6 ulasan:

  1. salam k.za..
    wah..dapnyer...dapnyer..
    nnti nk try buat la.. :)
    thanks share resipi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam cma;
      mmg dap ranggup pulak tu hihi.. kza pon 1st cuba resepi.. nti ada msa cuba la buat hehe..

      Padam
  2. serius x pernah buat popia sardin. paling skan sandwich n karipap sardin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan! biasa kita buat sandwich or katipap.. ciksu try puak guna kulit popia.. nnti mesti teringat je nk mkn lagi hehe..

      Padam
  3. bab entri makanan memang laju-laju klik.. simple but nice

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan Chot sorg je laju.. zaza pon sama laju suka cuba resepi2 baru :)

      Padam