Isnin, 31 Oktober 2011

Kali ni dia datang lgi...

 Assalamualaikum..


Seingat aku masa kecik2 dulu idung aku penah kuar darah..so mak aku standby sirih time aku kena, mak aku gulung sirih tu masukkan dalam lubang idung yg berdarah tu then dongakkan paler..huhuh

Kali ni dia datang lgi ptg semalam..dan skrg!!...
org cakap..klu idung berdarah panas dalam badan...
memang aku rasa badan aku ni panas sejuk je...walaupun aicond terpasang sana cni..sob..sob ..sob
sib baik la aku ada tisu..klu x?? mana aku nak lap...huhuhuhu
cuaca sekarang pulak xmenentu...siang malam ujan je...


Tapi yang sebenarnya, kita penah amik tau tak kenapa hidung kita berdarah? hidung kita boleh berdarah bila saluran darah kecil dalam hidung pecah. sebabnya, saluran darah kat hidung dekat sgt ngan permukaan. selain tu, boleh jadi jugak saluran darah tu kena jangkitan seperti di bawah;
  1. Selsema
  2. Suhu dalam badan terlalu tinggi
  3. Alahan
  4. Menghembus nafas terlalu kuat
  5. Kekeringan mambran mukus(selaput lendir) seperti merekah dan berkerak
  6. Berlakunya kecederaan seperti mengorek hidung jauh ke dalam atau patah hidung
  7. Tekanan darah tinggi atau sesuatu penyakit ketumbuhan
1. Hentikan hidung berdarah dengan cara:
  • Picit secara lembut semua bahagian hidung dan bernafas melalui mulut. Lakukannya selama 10 minit tanpa berhenti.
  • Jangan baring. Bangun dan bongkokkan badan ke hadapan (jangan mendongak ke atas. Ini akan menyebabkan darah mengalir turun ke kerongkong).
  • Bersihkan darah dengan menggunakan tisu atau kain lembap.
  • Letakkan ais (hancurkan ais dalam kain yang bersih) ke dahi dan pipi.
2. Cegah hidung daripada berdarah semula:
  • Jangan menghembus hidung.
  • Jika hidung berasa kering dan berkerak, jangan korek. Nanti luka dan berdarah. Apa yang patut dilakukan ialah gunakan pelembap atau minyak bayi.
3. Berjumpa doktor:
  • Anda perlu memaklumkan kepada keluarga untuk berjumpa doktor sekiranya mengalami keadaan seperti:
    • Darah hidung mengalir laju atau kehilangan banyak darah.
    • Berasa hendak pitam atau pengsan.
nOte : dari Sumber
 

2 ulasan:

  1. sian kak za..
    samala cam angah adik cma hidung dia kerap berdarah tanpa sebab..

    BalasPadam