Rabu, 11 Julai 2012

Tips Membeli Pisang


السلام عليكم ورحمة الله



Harini cuaca hujan renyai2.. tapi sejuk sampai terasa ke tulang ngeee ! Okey, zaza nak kongsi mengenai buah Pisang. Ada yg suka makan pisang ? zaza sukaaaa sangat !. Nak2 pisang emas yg kecik molek je. Kalau pisang goreng zaza suka pisang Nangka, sebab rasa masam2 sikit.
 
Nak tanye ni ! kalau korang beli pisang la kan, korang beli yg macam mana ? contohnya kulit pisang la.. mesti korang cari yg cantik2 tanpa ada kesan bintik2 hitam kan !. Sebenarnya, yg ada bintik hitam itu lah 8 kali lebih berkesan meningkatkan sel2 darah putih daripada pisang kulit hijau.
Menurut Penyelidikan Snatifik Jepun, pisang masak penuh dengan bintik hitam dan gelap pada kulit kuning menghasilkan satu bahan yg di panggil TNF [faktor nekrosis tumor] yg mempunyai keupayaan untuk memerang sel2 abnor,al. Lebih banyak bintik2 gelap lebih tinggi kandungan TNF sekaligus meningkatkan kadar imuniti badan anda [pertahanan badan] dan menjadi anti kanser yg baik.
 
sumber google


nOte : makan 1 biji atau 2 biji pisang setiap hari untuk imuniti badan..


1 ulasan:

  1. nyam3..suka mkn pisang jugak!
    tp xtau plak pasal tompok2..so..lepas ni kena pilih yg kulit bertompok2 pulak.. +)

    tq 4 sharing

    BalasPadam