Khamis, 4 November 2010

Surat untuk Mak..


السلام عليكم ورحمة الله


Tersentuh jiwa bila membaca surat ni.. Jadi zaza ingin kongsi dengan korang sebab surat ni berjaya menyentuh banyak hati selain mampu mengingatkan jasa ibu kita. Ia mampu menaikkan semangat kita untuk terus berusaha dalam lapangan masing2 dengan izin Allah swt. In Shaa Allah. Juga sesuai dihadiahkan kepada anak2 supaya mereka sentiasa lembut hatinya kesan daripada membaca surat ni.


SURAT DARI ANAK MAK YANG DAH TAK NAKAL.

Mak,
terlalu bosan rasa duduk membilang hari..
dah hampir sepuluh bulan mak pergi..
rasanya baru semalam mak peluk kita kan! sejuk syahdu masih terasa..

Mak tahu tak,
itulah pertama kali mak peluk anak mak yg nakal ni sejak kita dewasa..
dan itu juga terakhir kalinya..
Emmm.. rupanya, mak dah tahu mak nak pergi jauh..
nak tinggalkan anak2 mak.. nak tinggalkan dunia fana ni..
mak macam dah sedia.. seminggu sebelum tu..
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai..
akak kata, sampai ke pagi mak anyam tikar tu..
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..
kakak pun rasa hairan, mak tak pernah buat begitu..
pastu mak pasang radio kecil disebelah mak..
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam..
kekadang siaran indonesia..
mak terus tekun menganyam..
rupanya, tikar yg telah mak siapkan itu digunakan untuk mengiring mak ke kuburan. 
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih..
pastu mak jemur karpet2..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
paling menarik sekali, mak bagitau kat mana semua duit 
dan barang2 kemas mak ada kat dalam almari, dalam beg..
ada dalam asb dan juga tabung haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi..
ada kat dalam gulungan tikar..
masa tu mak perasan tak?
kita gelak sakan bila mak bagi tau duit dalam gulungan tikar..
kita kata mak ni memang pesen lama la.. mak cuma gelak.. 
ermmm bahagianya saat tu..


Mak,
Hari sabtu, 18/8/99 jam 3 perang mak tiba2 sakit perut..
bila malam tu, kita sampai dari KL..
mak dah dalam kesakitan..
akak dan abang kat kg semua dah pujuk..
mak tetap tak mau pergi hospital..
dan cuma tinggal giliran kita je yg belum pujuk mak..
mak kata, mak tak mau duduk hospital..
tapi kita berkeras juga pujuk..
nanti di hospital ada doktor..
ada ubat untuk mak makan..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut je la..
mak tetap tak setuju..
mak memang degil..
tak salah, anak2 mak yg ni pun mengikut perangai mak tu..
tapi akhirnya, bila melihat keadaan mak makin teruk..
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pun rasa sakit..
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital..


Mak,
ampunilah kami semua..
kami nak mak sihat..
kami tak mau mak sakit2 lagi..
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital..
ampun kan kami ye mak..


Mak,
malam tu, abang bawa mak ke hospital..
dan itulah pertama dan terkahir kali mak naik kereta kita..
masih terbayang betapa ceria dan gembiranya ma..
kita kata nak beli kereta..
mak asyik tanya aje.. cukup ke duit?
kita jawab, kalau tak cukup kan mak banyak duit..
mak gelak jer..
lepas ti bila kereta kita sampai..
mak buat kenduri kesyukuran..
dan kita masih ingat lagi..
bila kita eksiden terlanggar Ah Chong naik motor..
punya lah kita takut..
kita warning kakak.. jangan sesekali bagi tau dekat mak..
bila balik kampung je..
kita cepat2 simpan kereta dalam garaj..
tapi mak perasan juga bumper depan kemek..
mak tanya kenapa? selamba jer kita jawab terlanggar pokok bunga..


Mak,
tujuan kita menipu tu supaya mak tak risau..
maafkan kita, kerana sampai mak pergi mak tak tahu hal sebenar..
mak, kita menipu mak kan.. ampun kan kita..


Mak,
jam 4.30 pagi 19/8/06 bila tiba je kat hospital..
nurse tengah balut mak dengan kain putih..
mak mesti nampak kita jatuh terduduk di lantai hospital..
mesti mak nampak abang cium dahi mak..
mesti mak nampak akak baca doa untuk mak..
mesti mak nampak semua tu kan.. kan.. kan..


Mak tahu tak,
pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi, kita memandu dalam keadaan separuh sedar..
adik kat sebelah diam melayan perasaan..
kenangan bersama mak berputar dalam kepala ni..
jalan di depan terasa makin kelam..
airmata dah tak mampu di tahan..
masa tu seandainya apa2 terjadi di jalan kita rela..
namun, alhamdulillah.. akhirnya kita sampai juga..
di sebabkan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong, sekosong hati ni..
sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya..
terasa syahdu dan sayu.. dingin.


Mak,
kita masih ingat lagi..
kita baca al-quran kat tepi mak.. temankan mak..
jam 11.00 pagi mak dimandikan..
anak2 mak yg pangku masa mak mandi..
mak mesti rasa betapa lembutnya kami mengosok seluruh tubuh mak..
kita gosok kaki mak perlahan2..
mak perasan tak?
makcik yg mandikan mak tu pujuk kita..
dia kata 'dikk, jangan nangis.. kalau sayang mak, jangan buat begitu.. jangan nangis ye'..
bila makcik tu kata gitu.. lagi la laju airmata ni..
tapi kita kawal supaya tak menitik atas mak.. 


Mak,
sampai takat ni surat kita tulis..
kita nangis ni.. ni kat dalam bilik baru jam 4.00 pagi..
takde org yg bangun lagi..
kita dengar nasyid tajuk 'anak soleh' kita sedih..
kita rindu mak!!
takpe la.. nanti bila kita selesai solat subuh..
kita baca surah yassin untuk mak..
mak tunggu ye..


Mak,
sebelum muka mak ditutup buat selamanya..
semua anak2 mak mengelilingi mak..
menatap wajah mak buat kali terkahir..
semua org kata mak seolah2 senyum je..
mak rasa tak.. masa tu kita sentuh dahi mak..
kita rasa sejuk sangat dahi mak..
kita tak mampu nak cium mak.. kita tak daya..
kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar..
airmata kita tak boleh tahan dah..
mak mesti ingatkan yg anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak..
tapi kita suruh tok imam bacakan doa sebab kita sebak..
jam 12.00 tengahari mak diusung keluar dari rumah..
akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik..
badan akan terasa panas..


Mak,
anak mak yg seorg tu demam.. mak tahu!
cuma akak seorg saja anak mak yg tak mengiringi mak ke tanah perkuburan..


Mak,
hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi..
begitu terasa kehilangan mak..
boleh kata setiap malam selepas maghrib, anak mak ni berendam airmata..
dan sampai satu tahap, masa tu malam jumaat selepas maghrib..
selepas kita baca surah yassin dengan kawan2..
entah kenapa bila kat bilik kita keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi..
semakin kita tenung terasa semakin sayu..
tangisan tak dapat dibendung..


Mak tahu,
kita cuba bertahan..
memujuk diri sendiri tapi tak jugak reda..
kita rasa nak telefon mak..
anak mak yg ni dah tak betul kan?
dan akhirnya dalam sedu sedan tu kita telefon kampung..
puas la akak memujuk kita..
akak kata 'tak baik la nangis aje.. doalah untuk mak'
dan akhirnya akak jugak nangis..


Mak tahu tak,
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehinga ke hulu hati..
rasa nyilu sangat..
menusuk2 sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni..
sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma..
hanya sedekah surah al-fatihah kita berikan..


Mak,
cukup la sampai sini dulu..
kawan kita dah ketuk pintu bilik tu.. 
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid sama..
selalunya, kita yg bawak mak naik motor kan?
kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak..
esok, kita ingat nak tulis surat kat ayah pulak..
mula2 kita tak tahu nak hantar mana surat ni..
pastu kawan kita bagitau, simpan je buat kenangan..
kita cuma tau alamat ni aje.. takpe ye mak..
kita kasi org lain baca.. kita stop sini dulu..
sebab kawan kita dah lama tunggu tu..
akhir kata untuk mak..


ehsan google



I LOVE YOU SO MUCH.
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kita..
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk universiti..
sampai kita rasa naik kapal terbang..
boleh rasa duduk kat negara org..
sampai akhir hayat ni, jasa mak tak akan mampu kita balas. 





2 ulasan: