Rabu, 23 Februari 2011

Kisah Buang Bayi Lagi


السلام عليكم ورحمة الله




Di pagi yg nayaman, 2 org sudah lanjut usianya duduk berhat2. Pak Abu membaca surat khabar manakala Oak Majid hanya duduk termenung jauh sambil hisap rokok daun.


PAK ABU : Majid, kau tengoklah berita hari ni, ada org sanggup jual anaknya.
PAK MAJIS : Hmm, jawab Pak Majid macam acuh tak acuh aje..
Pak Abu : Iye pun terdesak nak duit, janganlah jual anak. Banyak lagi cara nak dapatkan duit. Kerja kat Pam Minyak ke.. jual kacang putih ke.. jual surat khabar ke.. betul tak Majid ?.
 Pak Majid : Hmmm.. sambil menghembus asap rokok daunya keluar melalui hidungnya.
Pak Abu : Kau ni kenapa Majid ?, takkan berita ni kau tak ambil peduli ke ?. Ni melibatkan kemanusiaan tau !. Binatang pun tahu nak jaga anaknya.
Pak Majid : Hmmm.. ni lah, aku nak bagitau kau. Kalaulah aku masa muda2 dulu, aku jual je anak2 aku tu..
Pak Abu : Haaah ? kau biar betul Majid ?.
Pak Majid : Hoii, kau sedar tak ? sekarang ni kita berada di mana ?. Sedarlah Abu.. kita sekarang di RUMAH ORG TUA. Kalaulah aku tahu perangai anak2 aku tu macam ni lah, dah lama aku jual budak2 tu.
Pak Abu : Hehehehe..


nOte : Kasih sayang org tua kita sangat berharga. Jangan jadikan bermacam2 alasan untuk menjaga diaorg.


 


1 ulasan: