Jumaat, 11 Februari 2011

Sekadar berkongsi ilmu...insyaAllah


السلام عليكم ورحمة الله


Siapa yg menggunakan perkataan SALAM? Apakah maksud disebaliknya?
Maka berpalinglah [hai Muhammad] dari mereka dan katakanlah SALAM [selamat tinggal]. Kelak mereka akan mengetahui [nasib mereka yg buruk].



Baik gunakan ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH.
Ilmu untuk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan2 muslim yg lain.

Pagi semalam zaza dengar radio IKIM. Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah SAW. Antara yg dibicangkannya ialah tentang adab memberi salam.


Menurut Ustaz Zawawi Yusuf, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz ASSALAMUALAIKUM dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yg lengkap iaitu WAALAIKUMUSSALAMWARAHMATULLAHHIWABARAKATUH.


RLagi satu perlu diingatkan, semasa menjawab salam ada segelintir org menjawab salam dengan ucapan yg tidak tepat iaitu WAALAI KUM SALAM dan yg betul adalah WAALAI KUMUS SALAM.


Apabila kita ingin berkirim salam pada org lain hendaklah kita berkata KIRIM SALAM ASSALAMUALAIKUM pada Ashree ye, contohnya. Dan bukan KIRIM SALAM kat Ashree ye. Dan jangan pulak memandai tambah perkataan seperti kau tolong salam maut kat dia ye. Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa. Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan ASSALAMUALAIKUM dengan A'KUM dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.


Jika perkataan ASSALAMUALAIKUM itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan AS SALAM yg membawa maksud sama dengan ASSALAMUALAIKUM


Sesama lah kita memberitahu kepada kawan2 yg lain jangan salah guna shorform dalam apa jua. Perkataan A'KUM adalah gelaran untuk org2 Yahudi untuk org2 bukan yahudi yg bermaksud Binatang dalam bahasa Ibrani. Ia singkatan daripada perkataan AVDE KOKHAVIM U MAZZALOT yg bermaksud HAMBA2 BINATANG DAN ORG2 SESAT.


Jangan guna BYE kerana adlah jarum sulit kristian yg bermaksud DI BAWAH NAUNGAN POPE. Jangan guna SEMEKOM kerana CELAKA KAMU. Sama2 kita elakkan diri dari membuat sebarang dosa. Semoga mendapat manfaatnya.


[gambar ehsan goggle]


nOte : copy paste dari FB.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.