Sabtu, 2 Februari 2013

Al - Kisah Seorang Pemuda


السلام عليكم ورحمة الله


Seorg lelaki Islam ponteng sembahyang Jumaat. Sebaliknya, dia masuk hutan untuk memburu Ayam Hutan. Sedang dia terhendap2 di dalam semak, tiba2 dia berlanggar dengan seekor Harimau yg sedang lena tidur. Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak lalu tergelongsor ke dalam jurang. Dia pulak tergolek ke arah lain, jatuh ke atas batu dan kraaakk, kedua2 kakinya patah. Jangan risau, ini bukanlah berita buruk. Okey, ada lagi berita beruknya.. Harimau tadi terus menhambatnya sedangkan dia sudah tidak boleh bergerak lagi.

"Ya ALLAH", doa lelaki tersebut, "Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang Jumaat berjemaah pada hari Jumaat yg mulia ini. Ampunilah aku Ya ALLAH, makbulkan hajatku ini. Jadikanlah Harimau yg memburuku Harimau yg beriman, tolong Ya ALLAH. Aamiin".

Tiba2 guruh berdentum ! Harimau tadi tiba2 terhenti betul2 dihadapan lelaki tadi. Harimau itu bertukar menjadi seekor Harimau yg beriman dan sopan santun. Sambil menadah kedua2 kaki depannya ke langit, Harimau tersebut pun berdoa.. "Allahumma barik lana, firma razaktana, wa qina azabbannar. Aammin".

MENINGGALKAN SOLAT JUMAAT MERUPAKAN PERBUATAN YG DITEGAH KERANA SOLAT JUMAAT HUKUMNYA ADALAH FARDHU AIN KE ATAS SETIAP INDIVIDU MUSLIM. RG YG MERINGAN2KAN HUKUM ALLAH INI AKAN MENGUNDANG KEMURKAANNYA DAN MEREKA BAKAL MENERIMA BALASAN YG SETIMPAL DENGAN DOSA YG DILAKUKAN.



2 ulasan:

  1. salam kak za...
    hahaha..okeh gelak sambil senyum sinis kat laki2 yg tak solat jumaat apetah lagi yg solat wajib tuuuuuuu :p

    izin share! :)

    BalasPadam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.