Jumaat, 21 Jun 2013

Hutang Wajib Dibayar Walaupun Tidak Dituntut


السلام عليكم ورحمة الله

HUTANG  !
Sabda Rasulullah saw yang maksudnya :
"Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari."
[Riwayat Al-Baihaqi]



HUTANG WAJIB DIBAYAR WALAUPUN TIDAK DITUNTUT
(Surah Al-Baqarah Ayat 283)

Walaupun Anda Akan Menjadi Miskin Dengan Membayar Hutang,
Lebih Baik Daripada Mati Dalam Hutang. 

Doa melunaskan hutang
Ya Allah, Ya Tuhanku, cukupkanlah aku dengan suatu yang halal berbanding suatu yang haram yang telah Engkau tetapkan. Dan berilah aku kekayaan dengan kelebihan daripada Engkau berbanding selain Engkau.

So, disini kita saling ingat mengingati sesama kita moga hidup dirahmati dan diberkati oleh Allah swt.


10 ulasan:

  1. hati tak senang oh kalau ada hutang tak berbayar ni

    BalasPadam
  2. hutang wajib dibayar :)

    www.cikfie.com

    BalasPadam
  3. takut bila berhutang sbb tak tau bila kakn mati maka tak sempat lah membayarnya ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.. nyawa kita bila2 msa je kalau DIA nak ambik

      Padam
  4. Salam K.za..
    bagus peringatan ni..

    sakit hati dgn peminjam yg tak reti2 nk bayar semula..kita dah tolong,disusahkan kita pulak.. huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam,
      utk diri sendiri jugak ni.. :)
      #manusia cma, memang mcm tu.. nk bkn main manis je mulut kan, byar xtau bila..huhuhu

      Padam
  5. betul tu kak..saya takut kalau bab2 hutang ni..takut pergi dulu, tak terlangsai, family yang susah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu mimie.. hutang jgn dibuat main2..

      Padam