Ahad, 23 Jun 2013

Indeks Pencemar Udara (IPU)


السلام عليكم ورحمة الله

Indeks Pencemar Udara (IPU) direkodkan pada jam 7 malam, 23 Jun 2013 mencatatkan 3 stesen pada tahap berbahaya, 2 stesen pada tahap sangat tidak sihat dan 14 stesen berada pada bacaan tahap tidak sihat iaitu;

3 stesen pada tahap berbahaya:
• Muar, Johor (IPU 456)
• Bukit Rambai, Melaka (IPU 432)
• Bandaraya Melaka (IPU 351)

2 stesen pada tahap sangat tidak sihat:
• Pelabuhan Klang, Selangor (IPU 216)
• Port Dickson, N.Sembilan (IPU 295)

14 stesen pada tahap tidak sihat:
• Seri Manjung, Perak (IPU 110)
• Petaling Jaya, Selangor (IPU 157)
• Banting, Selangor (IPU 139)
• Shah Alam,Selangor (IPU 135)
• Kuala Selangor, Selangor (IPU 112)
• Batu Muda, KL (IPU 147)
• Cheras, KL (IPU 135)
• Putrajaya, W.Persekutuan (IPU 140)
• Nilai, N.Sembilan (IPU 136)
• Seremban, N.Sembilan (IPU 110)
• Kemaman, Terengganu (IPU 182)
• Paka, Terengganu (IPU 121) 
• Indera Makota, Kuantan, Pahang (IPU 148)
• Balok Baru, Kuantan, Pahang (IPU 188)

Sumber: Jabatan Alam Sekitar




"Telah nyata kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka agar mereka kembali (ke jalan yg benar). " Ar-Rum (30):41

nOte : Jangan lupa minum air yg banyak ye !

10 ulasan:

  1. tekak pun rasa perit je harini akibat jerebu ni.. dah banyak air diminum..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak aiza, air mesti kena minum byak! kalau x melarat kan! huhuhu

      Padam
  2. bilalah nak selesai masalah jerebu ni !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Entah la KA, rasa semakin teruk lgi ni.. sek pun dh di arah cuti semlam dgn arini..huhu

      Padam
  3. tempat ciksu pon teruk juga. pedih je mata.
    klcc dah x nmpak tau .huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul2.. sama la tmpt zaza ni.. dh mcm duk dlm asap! huhuhu

      Padam
  4. huhu agak teruk juga jerebu kat kl n putrajaya...

    sakit dada bila nak bernafas....

    BalasPadam
    Balasan
    1. entah bila la kan cik moon, jerebu ni nk hilang! kita sama2 berdoa moga spt biasa.aamiin :)

      Padam
  5. salam K.Za..
    huhu..pagi2 td cma dah feeling3 mcm kat genting bila berkabus ni..
    sekali sedut,adessss..sakit dada.. jerebu yg sangat kotor.. huhu..

    semoga cepat hilang jerebu ni..sakit mata,hati & dada melaluinye..
    take care jgk k.za!

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam cma,
      hahahah genting tpi panas kan! nk tido pon kelam je panasnya kikiki, sedut siput sedut je tau! asap2 kotor xmau muahahahah..
      mekasih, in syaa allah berkat doa dri hambanya :)

      Padam