Selasa, 3 April 2012

Pemergiannya..

 Assalamualaikum..

Al-fatihah buat insan yang aku  kenali..
arwah ciksu yang begitu dekat dan rapat ngan family aku
moga ditempatkan ditaman syurga
1 april  2012

sedih sangat2 bila adik aku ceritakan tentang kak gie
(anak bongsu arwah ciksu)..
mana tidaknya..sebelum arwah ciksu menghembuskan nafas terakhir..kak gie tiada disisi ibunya..padahal 5 minit selepas kak gie keluar rumah untuk membeli air zamzam..itupun dia meminta izin dengan mak aku supaya tolong tengok2kan ibunya..mak aku sempat mengajar megucap pada arwah..

kak gie  terduduk bila dapat tahu mak dia telah tiada..
"kalau la dia  tahu..dia  tak akan sesekali tinggalkan mak dia" itu luahan hatinya pada mak aku..hiba bila aku mendengarnya..

dan paling aku terkejut!
"bodoh la menangis cam budak".. ungkapan dari suara si kakak kepada adiknya..aduhaii...mak meninggal boleh pulak ayat2 macam tu keluar dari mulut..

tapi, adalah hamba allah yg perihatin..
"dia yg jaga..dia  yg rasa..dia yg tdo sama2.." memanglah dia menangis!terdiam kaku si kakak..

kak gie ni..anak bongsu yg memang rapat dgn arwah ibunya..tinggal pun berdua dengan arwah sebab kakak2 yg lain semuanya dh kawin.. 

"Kelam suram sedih sebak..akhirnya arwah mak tinggalkan saya sorang2..mak, saya tengah peluk bantal mak.. tadi cakap dengan baju mak.. Arwah selalu fikirkan, bagaimana suatu hari nanti dia tinggalkan saya buat selamanya.. itulah kata2 arwah.. Ya Allah  kuatkan hamba mu ini"..

sungguh sedih bila aku terbaca luahan kata2 kak  gie..
kak gie..kuatkan semangat ye!.. banyak2 bersabar dan terima ketentuan Tuhan dengan redha..dan yg penting, sebagai seorang anak..banyakkan berdoa untuknya agar Rohnya dilindungi Allah swt.


 nOte : hari yg sama pemergian arwah ciksu..2 org makcik kwn aku juga telah meninggal.. Alfatihah

2 ulasan: