Selasa, 10 Mac 2015

Resepi : Ikan Celup Tepung


السلام عليكم ورحمة الله


Malam minggu lepas adik zaza send gambar ikan celup tepung melalui whtsp. Eh, terliur pulak tengok ikan keemasan yg ranggup diluar enak di dalam cewahh. Dah ler malam tu zaza tak tau nak makan apa.. maklum ler sorg masa tu kat umah. Apa lagi terus mintak resepi hihihi. Sebelum ni pandai makan je hahahaha. Ikan celup tepung ni memang terkenal di pantai timur, Terengganu. Bukan ikan je tau ! sotong, udang memang femes sangat2. Kalau beli kat luar biasalah kan, mahal ler sikit.. entah2 dapat tepung je lebih hehehe. Baik buat sendiri lagi puas hati, makan banyak mana pun tak kisah sebab? kita yangggg punya hihihi.


BAHAN-BAHAN :
  • 2 ekor ikan kembung
  • 2 sb tepung beras
  • 1 biji telor ayam
  • 1 sk serbuk kunyit debu
  • sedikit garam
  • sedikit kapur makan
  • Minyak utk mengoreng


PENYEDIAANNYA :

1. Ikan mestilah siap2 yg dah bersih ye..
2. Campur ke semua bahan2 di atas kecuali MINYAK.
3. Gaulkan biar sebati..lepas tu panaskan minyak untuk menggoreng.
4. Betul2 panas ye !.. so boleh ler masukkan ikan di dalam kuali. 
5. Agak2 keemasan warnanya boleh ler angkat.
6. Siap untuk dihidang bersama sos cili.


Senang je kan! dah pun siap...




12 ulasan:

  1. sedapnyeee... terase rangupnyee :P

    BalasPadam
  2. AMBOI .. SEDAPNYE .. BOLEH TRY BUAT NI .. HEHE

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihihi itu la dedeq terlbih rajin nk makan.. sila2 jgn tak try !

      Padam
  3. sedapnya
    suka sotong atau udang berbdanding ikan.cik abe ciksu suka la kalau ikan.celup tepung..
    selalunya buat ikan bawal cermin tu

    thanks zaza kongsi resepi
    ppst : teringin nk p ganu rasa sendiri keenakkan ICT makan tepi pantai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. zaza belasah je apa hihi.. janji kenyang.. tpi kebiasaan mak memang akan buat ikan.. org ganu memang wajib kan hehehe..
      *ciksu pegi ler jln2 ganu.. memang puas hati nanti rasa snri..

      Padam
  4. Balasan
    1. ngeeee goreng ikan je pun masni hahaha..

      Padam
  5. sally suka buat ayam dgn sotong...ikan tu jarang sbb suka ikan goreng kosong :P

    BalasPadam
    Balasan
    1. makanan trg memang terkanal dgn ikan, sotong, udang celup tepung sally.. xde ikan memang xsah hehehe..

      Padam
  6. assalamualaikum zaza...wah mmg bestkan..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam mama.. itu la sekali sekala mkn ikan celup tepung terangkat hihihi..

      Padam